Tensiuni între Berlin și Paris pe tema proiectului european de avioane de luptă. Germania analizează înlocuirea Franței cu Marea Britanie sau Suedia

Tensiuni între Berlin și Paris pe tema proiectului european de avioane de luptă. Germania analizează înlocuirea Franței cu Marea Britanie sau Suedia

Sursa poza si informatii: Mediafax.ro

Lansat în 2017, programul Future Combat Air System (FCAS) are ca scop înlocuirea avioanelor Rafale și Eurofighter Typhoon până în 2040. Acest proiect comun al Franței, Germaniei și Spaniei a fost marcat de divergențe, iar recentele tensiuni dintre Berlin și Paris amenință să pună în pericol viitorul inițiativei, în contextul în care Europa caută să-și întărească apărarea în fața amenințărilor crescânde din partea Rusiei.

Nemulțumirile Germaniei

Potrivit unor surse citate de Politico, Ministerul german al Apărării a ridicat problema FCAS în discuțiile cu Airbus, compania responsabilă de dezvoltarea și construcția avionului în partea germană. Aceste conversații au evidențiat nemulțumirea Berlinului față de ceea ce oficialii consideră a fi o încercare a industriei franceze de a-și asuma un rol disproporționat în program. Această atitudine a determinat Germania să ia în considerare opțiuni alternative, inclusiv continuarea proiectului fără Franța.

Posibile noi parteneriate

Guvernul german explorează posibilitatea unei cooperări mai strânse cu Suedia sau Marea Britanie, ori chiar un parteneriat exclusiv cu Spania. De asemenea, oficiali ai forțelor aeriene germane au informat parlamentarii Bundestagului despre aceste opțiuni. În iulie, Parisul și Berlinul au convenit să încerce să aplaneze divergențele în toamnă și să decidă până la sfârșitul anului dacă FCAS va trece în Faza a doua a programului.

Provocările implicării noilor parteneri

Deschiderea proiectului către noi parteneri ar reprezenta o schimbare semnificativă. Marea Britanie conduce programul rival GCAP, în parteneriat cu Japonia și Italia, iar implicarea BAE Systems în două proiecte concurente ar putea genera conflicte de interese. Suedia, care nu face parte din GCAP, ar putea contribui la FCAS prin Saab, constructorul avionului Gripen. Ministrul suedez al Apărării, Pål Jonson, urmează să viziteze Berlinul săptămâna viitoare.

Disputele privind împărțirea muncii

Una dintre principalele probleme rămâne modul în care va fi împărțită munca, care inițial fusese planificată în mod egal între Franța, Germania și Spania. În vară, publicația germană de apărare Hartpunkt și Reuters au relatat că Dassault ar fi cerut 80% din lucrările la proiect, stârnind furie la Berlin. La o conferință de presă de miercuri, purtătorul de cuvânt al cancelarului german Friedrich Merz, Stefan Kornelius, a declarat că Berlinul și Parisul încă își aliniază pozițiile, dar a subliniat că cererea Berlinului este clară: "Împărțirea sarcinilor și a muncii în acest proiect de armament trebuie făcută în conformitate cu contractul", a spus el, adăugând că "nu există divergențe" între Berlin și Madrid.

Implicațiile politice interne

Dezbaterea din Germania are loc pe fondul frământărilor politice din Franța. Guvernul fostului premier François Bayrou a căzut luna aceasta în urma unui vot de neîncredere, ceea ce a deschis calea pentru ca Sébastien Lecornu să devină prim-ministru. Lecornu, care a fost anterior ministru al forțelor armate, a fost implicat direct în negocierile privind FCAS și este văzut la Berlin ca figura cu autoritatea necesară pentru a aduce Dassault la masa discuțiilor. Oficialii germani urmăresc cu atenție cum se va poziționa Lecornu. Dacă va folosi noua sa influență pentru a promova un compromis cu Airbus, FCAS ar putea trece în următoarea fază. Dar dacă va sprijini linia dură a Dassault privind împărțirea lucrărilor și conducerea, opțiunile de rezervă ale Berlinului cu Marea Britanie și Suedia, sau chiar un program exclusiv germano-spaniol, ar putea câștiga teren.

Perspectivele viitoare

În contextul în care Europa încearcă să-și consolideze apărarea în fața amenințărilor externe, colaborarea eficientă în proiecte precum FCAS este esențială. Cu toate acestea, divergențele actuale dintre Franța și Germania subliniază complexitatea coordonării în domeniul apărării. Deciziile care vor fi luate în perioada următoare vor avea un impact semnificativ asupra direcției în care se va îndrepta industria de apărare europeană și asupra capacității Europei de a răspunde provocărilor de securitate emergente.


Vlad Ionescu

Vlad Ionescu are 31 de ani și e născut în Constanța, în cartierul Tomis Nord. Crescut între plajă, port și faleză, Vlad a dezvoltat o pasiune pentru orașul său pe care acum o transpune în fiecare știre pe care o scrie. Absolvent de Jurnalism și Comunicare la Universitatea Ovidius, el aduce în articolele sale o perspectivă locală autentică și o atenție deosebită la detalii. Cu aparatul de fotografiat mereu la îndemână și carnetul de notițe în buzunar, Vlad surprinde dinamica orașului: de la aglomerația din sezonul estival, până la poveștile mai puțin cunoscute ale comunității locale. Pentru el, Constanța nu e doar un oraș de vacanță – e acasă.

Știri Generale

Știri Generale
Martin Scorsese va regiza un nou film, cu Leonardo DiCaprio și Jennifer Lawrence în rolurile principale
Novo Nordisk, compania care a creat Ozempic: de la succes absolut la concedierile a 9.000 de angajați
O femeie de 29 de ani, reținută după un accident mortal la Popești-Leordeni. Conducea fără permis și sub influența alcoolului
Oana Țoiu a discutat la Washington cu oficiali din Congres despre parteneriatul strategic, viitoarea vizită a lui Nicușor Dan în SUA și programul Visa Waiver
Pericolul tigăilor cu antiaderente toxice: ce tigăi și oale să alegi în locul teflonului
Tensiuni între Berlin și Paris pe tema proiectului european de avioane de luptă. Germania analizează înlocuirea Franței cu Marea Britanie sau Suedia
Un nou record în Liga Campionilor: 50 de goluri în doar 49 de meciuri, Erling Haaland este de neoprit
Atacul asupra Qatarului: Avioanele de luptă israeliene au lansat rachetele balistice din Marea Roșie
Disperarea Europei de a repatria migranții ilegali oferă talibanilor o oportunitate diplomatică
Formula 1: Rivalii la titlu Piastri și Norris încearcă să asigure titlul echipelor pentru McLaren
Hollywoodul sare în apărarea lui Jimmy Kimmel și acuză Casa Albă de cenzură, după ce ABC i-a suspendat emisiunea