Liceele pedagogice nu vor mai organiza admiteri pentru învățători și educatori / Prevederi noi în Regulament

Liceele pedagogice nu vor mai organiza admiteri pentru învățători și educatori / Prevederi noi în Regulament

Liceele pedagogice renunță la admiterile pentru învățători și educatori; introducerea a cinci direcții noi de studiu

Un proiect nou de regulament-cadru pus recent în dezbatere publică propune schimbări semnificative în organizarea admiterilor la liceele pedagogice din România. Principala modificare prevede eliminarea admiterii pentru specializările tradiționale de învățători și educatori, acestea urmând să fie înlocuite cu cinci direcții distincte de studiu: Educație Timpurie, Pedagogia Învățământului Primar, Pedagogie Generală, Pedagogia Educației Non-Formale și Medierea Școlară.

Motivarea schimbării și cadrul legal

Această decizie este corelată cu aplicarea Legii Învățământului Preuniversitar nr. 198/2023, care actualizează nomenclatorul profesiilor din domeniul educației, în conformitate cu nevoile actuale ale sistemului educațional. Adriana Robu, director adjunct al Colegiului Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași, a explicat pentru Radio România Iași că această reformă a venit ca urmare a unei inițiative comune a Asociației Colegiilor și Liceelor Pedagogice, în colaborare cu directorii, profesorii și cadrele didactice implicate.

„Era imperativ să ne aliniem la nomenclatorul actual al profesiilor, dar și să distingem clar între specializări, astfel încât pregătirea să fie adaptată pe niveluri de vârstă și cicluri de învățământ”, a precizat Adriana Robu. Această delimitare are ca scop o mai bună specializare a viitorilor profesioniști din domeniu, orientându-i spre particularitățile educației timpurii, primare sau alternative non-formale.

Ce aduce nou regulamentul-cadru?

Pe lângă înlocuirea specializărilor vechi, proiectul introduce și o serie de condiții stricte pentru titularizarea cadrelor didactice. Astfel, absolvenții specializării „Pedagogia Învățământului Primar” vor putea fi titulari doar după finalizarea studiilor universitare cu diplomă de licență.

Pentru viitorii educatori, viitoarea traiectorie profesională presupune absolvirea specializării „Educație Timpurie”. Cei care vor să predea la învățământul primar vor trebui să dobândească o diplomă de licență în „Pedagogia Învățământului Primar” sau să finalizeze un program de master didactic, în funcție de caz.

Este important de menționat că acei elevi și candidați care sunt deja înscriși în programele educaționale stabilite conform vechiului regulament vor continua pregătirea în aceleași condiții până la finalizarea studiilor.

Alte prevederi esențiale din legislație

O altă noutate inclusă în regulament este legată de standardele etice și juridice în cadrul personalului didactic. Conform legii, persoanele care au fost condamnate definitiv pentru anumite infracțiuni grave vor fi excluse din posibilitatea de a ocupa posturi didactice, de conducere sau de îndrumare în învățământul preuniversitar, referindu-se la o protecție sporită a mediului educațional.

Impact și reacții din partea comunității educaționale

Reprezentanții liceelor pedagogice și cadrele didactice susțin această reformă drept un pas important pentru alinierea pregătirii formatorilor de viitori educatori și învățători la cerințele şi structura actuală a sistemului educațional. Această clarificare a specializărilor va facilita nu doar o mai bună pregătire profesională, ci și o focalizare mai precisă pe metode și strategii de predare adaptate fiecărui ciclu educațional.

Astfel, liceele pedagogice se vor transforma, de fapt, din punct de vedere al ofertelor educaționale, devenind centre care pregătesc viitorii profesori și specialiști în domenii educaționale clar delimitate, la standarde moderne și legislative actualizate.


Concluzie

Actualizarea regulamentului de admitere și a structurii specializărilor în liceele pedagogice reflectă o reformă necesară în domeniul formării cadrelor didactice din România. Prin eliminarea specializărilor vechi și introducerea celor cinci direcții noi, sistemul educațional își propune să ofere o pregătire complementară cerințelor actuale, adaptată nevoilor copiilor pe niveluri de vârstă și tipuri de învățare.

Această reformă, susținută și de legislația recentă, marchează un pas important în modernizarea învățământului preuniversitar, pregătind cadre didactice competente, responsabile și în concordanță cu principiile europene și mondiale în educație.


Vlad Ionescu

Vlad Ionescu are 31 de ani și e născut în Constanța, în cartierul Tomis Nord. Crescut între plajă, port și faleză, Vlad a dezvoltat o pasiune pentru orașul său pe care acum o transpune în fiecare știre pe care o scrie. Absolvent de Jurnalism și Comunicare la Universitatea Ovidius, el aduce în articolele sale o perspectivă locală autentică și o atenție deosebită la detalii. Cu aparatul de fotografiat mereu la îndemână și carnetul de notițe în buzunar, Vlad surprinde dinamica orașului: de la aglomerația din sezonul estival, până la poveștile mai puțin cunoscute ale comunității locale. Pentru el, Constanța nu e doar un oraș de vacanță – e acasă.

Știri Generale

Știri Generale
Credite false, prejudiciu de 7 mil. euro și sechestru pe lingouri de aur și mașini. Grupul infracțional a fost reținut preventiv
Curs valutar, 4 noiembrie. Euro crește ușor, aurul superficial
Detalii și Imagini de la Fața Locului
Festivalul Maritime de la Constanța începe astăzi, 27 aprilie 2024
Liceele pedagogice nu vor mai organiza admiteri pentru învățători și educatori / Prevederi noi în Regulament
Mark Rutte, întâlniri cu Dan, Bolojan și Grindeanu, dar și cu studenții români
Perioada de 11 zile de pelerinaj neîncetat la Catedrala Națională se încheie miercuri la miezul nopții
România este pe primul loc în Uniunea Europeană la exportul de cereale și înregistrează recorduri istorice în comerțul de carne de pasăre și animale vii
Sibienii și-au înscris Târgul de Crăciun la concursul „European Christmas Capital”
The medical heliport in Galați will be connected to the hospital through a spectacular walkway
Ucraineanul suspectat de sabotajul Nord Stream intră în greva foamei în Italia