Laserele folosite pentru îngrijirea pielii ajută acum la restaurarea capodoperelor artistice franceze

Laserele folosite pentru îngrijirea pielii ajută acum la restaurarea capodoperelor artistice franceze

Sursa poza si informatii: Mediafax.ro

Într-un colț liniștit al Muzeului Luvru din Paris, departe de aglomerația vizitatorilor și sub piramida de sticlă, conservatorii au descoperit o metodă inovatoare de a curăța și restaura operele de artă: utilizarea laserele dermatologice. Aceste dispozitive de înaltă precizie, cunoscute în mod obișnuit pentru tratamentele estetice, dau acum o nouă viață sculpturilor din marmură, calcar și fildeș la Centrul Național de Cercetare și Restaurare al Muzeelor Franceze.

Restaurarea capodoperelor cu tehnologie de ultimă oră

La acest centru, sute de sculpturi – de la sfinți medievali la capodopere renascentiste – sunt în diferite stadii de restaurare. Laserele, finanțate de gigantul francez în domeniul cosmeticii L'Oréal, au transformat procesul de restaurare, făcându-l mai rapid, mai sigur și mai precis.

Delphine Kerob, dermatolog și director științific al La Roche-Posay la L'Oréal, explică: "Este absolut fascinant să vezi cum aceste două lasere – utilizate pentru a îmbunătăți aspectul pielii – sunt folosite și în restaurarea pietrei. Ambele lasere sunt complementare; ele funcționează la lungimi de undă diferite, vizând cromofori diferiți sau utilizând căldura în moduri diferite."

Tehnologia laser în acțiune

Printre lucrările care beneficiază de acest tratament de înaltă tehnologie se numără o sculptură Ecce Homo din secolul al XVI-lea, care a fost întunecată de secole de poluare și de încercări de restaurare anterioare. După trei luni de curățare meticuloasă cu laser, conservatorii au reușit să descopere urme ale culorii originale sub funingine.

Laetitia Barragué-Zouita, curatoare la muzeu, subliniază importanța acestei metode: "Multe dintre piesele pe care trebuie să le restaurăm au fost expuse în aer liber și au cruste negre sau murdărie groasă pe suprafață. Uneori, calcarul este mai fragil decât crustele negre. Trebuie să găsim o modalitate de a le curăța fără a deteriora materialul original." "Laserul, care are doar o acțiune termică și mecanică, ne ajută să nu deteriorăm suprafața originală. Deci, de fapt, este un salvator pentru noi."

Diversitatea tehnologiilor laser utilizate

În prezent, în laborator sunt utilizate patru lasere specializate: Eos Combo, două lasere Er: YAG (Erbium) și Infinito. Toate sunt fabricate de compania italiană El.En (Electronic Engineering) și fiecare este adaptat unei provocări specifice de restaurare.

Atât arta, cât și pielea, observă Kerob, suferă din cauza acelorași presiuni ambientale – poluarea, lumina UV, umiditatea și timpul. "De aceea este foarte important să alegem dispozitivul potrivit, cu parametrii potriviți, și să ne asigurăm că vom trata problema fără a deteriora pielea sau opera de artă", adaugă ea.

Limitările și viitorul tehnologiei laser în restaurare

Cu toate acestea, laserele nu sunt potrivite pentru toate piesele. Din cele 30 de sculpturi aflate în prezent în restaurare, doar aproximativ o treime vor beneficia de tratament cu laser. Celelalte necesită curățare chimică sau mecanică tradițională.

Această inovație în domeniul restaurării artistice deschide noi perspective pentru conservarea patrimoniului cultural mondial. Prin combinarea tehnologiilor avansate cu expertiza conservatorilor, este posibilă readucerea la viață a unor capodopere care altfel ar fi fost pierdute în timp.

Astfel, laserele dermatologice, inițial destinate îngrijirii pielii, își găsesc acum o aplicație neașteptată în domeniul artei, demonstrând versatilitatea și potențialul tehnologiilor moderne în conservarea patrimoniului cultural.


Vlad Ionescu

Vlad Ionescu are 31 de ani și e născut în Constanța, în cartierul Tomis Nord. Crescut între plajă, port și faleză, Vlad a dezvoltat o pasiune pentru orașul său pe care acum o transpune în fiecare știre pe care o scrie. Absolvent de Jurnalism și Comunicare la Universitatea Ovidius, el aduce în articolele sale o perspectivă locală autentică și o atenție deosebită la detalii. Cu aparatul de fotografiat mereu la îndemână și carnetul de notițe în buzunar, Vlad surprinde dinamica orașului: de la aglomerația din sezonul estival, până la poveștile mai puțin cunoscute ale comunității locale. Pentru el, Constanța nu e doar un oraș de vacanță – e acasă.